מאחז יד מברזל לעומת מעקה: שימושים, מחירים ועוד

ההבדלים בין מאחז יד למעקה מברזל

מאחז יד ומעקה למדרגות ולמרפסת נשמעים כמעט אותו דבר, נכון? ובכן, הם לא! בעוד שמאחז יד נועד להציע נוחות ותמיכה לקשישים או לאנשים עם מוגבלויות, המתקשים לבצע פעולות בסיסיות שונות, המעקה נועד בראש ובראשונה למנוע נפילה של אנשים בכול גיל ובכול מצב בריאותי מגרם המדרגות או מהמרפסת.

שני ההתקנים, מאחז יד למדרגות ומעקה, מספקים למשתמשים יציבות ותמיכה ומסוגלים למנוע סיכונים למעידה ולנפילה, ובכול זאת יש ביניהם כמה הבדלים מרכזיים, כמו:

מיקום

  • מאחז יד מנירוסטה או מברזל, מותקן בדרך כלל על הקיר באזורים שונים בבית שבו גרים קשישים או אנשים עם מוגבלויות, הזקוקים לתמיכה בשירותים או בהליכה באזור רטוב שיש בו סכנה למעידה, כמו המטבח, השירותים וחדר הרחצה.
  • מעקה ברזל לבית מותקן לאורך גרם המדרגות או לאורך המרפסת, כדי למנוע נפילות של המשתמשים בהם.

צורה

  • צורתו של מאחז היד היא צורה של מוט שאורכו מותאם אישית. מוט זה מותקן לרוב באופן אופקי על הקיר באזור אסלת השירותים, בסמוך לכיור או בכניסה לאמבטיה ולמקלחת.
  • צורתו של מעקה ברזל למרפסת או למדרגות, לעומת זאת, כוללת בנוסף למוט גם סורגים אנכיים המגיעים עד לרצפה, כדי למנוע נפילה דרך הפער שבין גובה המעקה למשטח המדרגות.

אולי יעניין אותך גם:

אחיזה

יש שני מצבי אחיזה:

  • אחיזה ׳צובטת׳, מצב שבו רק האצבעות צובטות את המעקה או מאחז היד.
  • אחיזה לופתת, כשכף היד כולה לופתת את מלוא היקף המעקה או מאחז היד.

צורת האחיזה, היא אחד ההבדלים המרכזיים בין מאחז יד לבין מעקה ברזל למדרגות.

  • מאחז יד מציע לאנשים הזקוקים לתמיכה, אפשרות לאחיזה הלופתת את המאחז במלואו, כדי לשמור על צרכי היציבות והביטחון שלהם.

מעקה למדרגות, לא בהכרח.

דמיינו מעקה למדרגות בבית (בין אם זה מעקה ברזל או עץ). אתם יכולים להעביר את היד על פני שטח המעקה בזמן שאתם עולים או יורדים במדרגות, אבל האם אתם באמת תופסים את המעקה במלואו כדי לקבל אחיזה איתנה כשתזדקקו לה? ברוב המקרים, התשובה היא לא. אנשים מסתפקים באחיזה צובטת או ברפרוף קל על פני שטח המעקה כשהם משתמשים במדרגות.

מהו כוח אחיזה?

דמיינו שאתם מנסים להניף פטיש על ידי החזקתו בקצות האצבעות בלבד. אחיזה רפויה זו דומה ליכולת להיעזר במעקה הדקורטיבי של גרם המדרגות שלכם. הסיכוי לאובדן האחיזה בפטיש המוחזק רק בקצות האצבעות, גבוה הרבה יותר לעומת אחיזת ידית הפטיש בחוזקה במלוא כף היד. זה נכון גם למקרה של אובדן שיווי המשקל תוך כדי הירידה או הטיפוס במדרגות. כאשר כף היד שלכם לא מקבלת מהמעקה את האבטחה הנדרשת, אתם נמצאים בסיכון גבוה יותר לאבד את האחיזה ולהחליק במדרגות.

׳כוח אחיזה׳, הוא מונח המתייחס ליכולת ללפות עם כף היד את מלוא היקף מאחז היד. לפי המחקר, כוח זה חזק פי חמישה מהאחיזה שרק ׳צובטת׳ את המעקה באצבעות כף היד. לפיכך, אחד ההבדלים בין מאחז יד לבין מעקה ברזל למדרגות חוץ או פנים, נעוץ לרוב ביכולת של המשתמשים לקבל ׳כוח אחיזה׳ חזק ויציב יותר ממאחז היד מאשר ממעקה המדרגות.

נדגיש שכאשר מדובר במאחז יד או במעקה למרפסת שמש או למדרגות, יש תקנים ברורים המתייחסים במיוחד לגודל ולחוזק של מאחזי היד והמעקות, הנדרשים על פי חוק. אחרי הכול, אי עמידה בתקנים משמעותה סיכון גבוה יותר לנפילה.

אחיזה רציפה

  • מאחז יד אמור לספק למשתמשים תמיכה רציפה ללא הפרעות.
  • מעקה מדרגות מסורתי מפורק לעתים על ידי מפרקים, סורגים או רווחים בפינות.

יש אפשרות להזמין מעקה למדרגות שיהיה בנוי כך שהמשתמשים לעולם לא יצטרכו להוריד ממנו את היד במהלך הטיפוס במדרגות. זה אומר עיצוב של מעקה שכולל נקודות מגע רבות יותר ומציע ביטחון רב יותר ביציבה של המשתמשים, כך שיוכלו להישאר זקופים ויציבים הן בעליה והן בירידה מהמדרגות.

חוזק

חוזק הוא המבחן האמיתי הן של מאחז היד והן של המעקה למדרגות או למרפסת.

  • מאחז היד חייב לעמוד במשיכה פתאומית ולא להיעקר מהקיר, כשהמשתמש תופס בו לפתע בחוזקה רבה כדי למנוע נפילה פתאומית.
  • מעקה המדרגות אמור להיות מחובר בחוזקה לגרם המדרגות ולסורגים, כדי לספק חוזק ויכולת נשיאה יוצאת דופן במשקל הגוף הנשען עליו במהלך הטיפוס.

הוספת מעקה משני

לא מעט דקים, רמפות ומרפסות מוגבהות מוקפים במעקות דקורטיביים. גובה המעקות צריך להיות בהתאם לתקן, כדי למנוע נפילות מהצד. למרבה הצער, מעקות קישוטיים שכאלה לא תמיד יכולים למלא את התפקיד החזק והתומך של המעקה. כלומר, הם לא בנויים כדי לספק את הבטיחות והיציבות, אלא כדי לספק צרכי נוי ואסתטיקה.

במקרים שכאלה, התקנה של מעקה משני שעומד בתקן, ללא הטרחה של הסרת המעקה הקיים, יכולה לספק את תנאי הבטיחות הנדרשים למניעת מעידות ונפילות. יש היום שלל של עיצובים מרהיבים שישתלבו בצורה נהדרת עם כל מעקה דקורטיבי קיים.

עלויות

בין אם מדובר בעבודות נירוסטה או ברזל, הכרוכים מן הסתם גם בעבודות ריתוך, העלות של מאחז היד תהיה נמוכה בהרבה מהעלות של מעקה ברזל עם מאחז יד או בלעדיו. אחרי הכול, ייצור של מאחז יד כולל חתיכה אחת של מוט ברזל, ואילו ייצור של מעקות מברזל מצריך שימוש בחומר רב יותר ליצירת מוט המעקה וסורגי הברזל שיתמכו בו.

לבסוף, בין אם אתם זקוקים למאחז יד חדש, למעקה מדרגות מותאם אישית או לתיקון מעקה ברזל ישן, פנו אל המומחים בתחום, שיוכלו להבטיח לכם מוצרים עשויים מחומרים איכותיים ועבודה מקצועית שתבטיח לכם מוצר פונקציונלי, בטיחותי ואסתטי!